”GenZ wants to engage in work that has meaning and purpose. ... They're a socially conscious generation focused on their tech readiness, using technology to communicate and collaborate, to build ideas”
Mark Sparvell, Senior Manager for Education Marketing at Microsoft
Generația Z(1990-2010) sau generația Facebook, așa cum mai este denumită, este recunoscută în literatura de specialitate ca fiind o generație cu spirit antreprenorial, independentă și inovatoare. Vezi articolul „Are you ready for Generation Z?” pentru mai multe informații generale despre această categorie.
Este foarte important să cunoaștem caracteristicile generațiilor deoarece acestea joacă un rol elementar în deciziile luate de către tineri în formarea unei cariere. Tiparele decizionale în alegerea profesiei sau a locului de muncă sunt în strânsă legătură cu elementele definitorii ale generației Z.
Persoanele care aparțin acestei categorii sunt caracterizate de ușurința cu care folosesc tehnologia. Această caracteristică se datorează faptului că apartenenții generației Z au fost născuți într-o lume a tehnologiei, fiind obișnuiți să comunice, să se joace sau să lucreze folosind tehnologia. Faptul că generația Z se identifică cu o eră digitală, ne oferă un indiciu în ceea ce privește orientarea profesională. Preferințele pentru locul de muncă, modul de comunicare la job, perioada păstrării locului de muncă, modul de învățare și multe alte aspecte sunt influențate de relația generației Z cu tehnologia.
➤ Fact: Înainte de a avea un nume oficial, trei propuneri pentru denumirea generației Z au fost „IGen”, „The Selfie Generation” și „Digital Natives”.
Ce caută generația Z, de fapt?
1. Echilibru
În căutarea unui loc de muncă, generația Z pune accent pe echilibrul între job și viața personală. Dacă pentru generațiile trecute cele 8 ore de muncă în timpul săptămânii erau cel mai comun mod de lucru, generația Z este mult mai adaptabilă și caută flexibilitate la locul de muncă. Deși în cadrul marilor corporații, angajații primesc ca beneficiu un anumit număr de ore pe care le pot lucra de acasă, generația Z înclină mai mult spre a-și crea propriul program, folosind beneficiile tehnologiei. Aici intervine și spiritul antreprenorial al generației născute în era tehnologiei, care îi face pe mulți tineri și adulți să renunțe la locul de muncă din cadrul unei mari companii și să pună bazele unei afaceri proprii.
➤ Fact: Tinerii generației Z sunt mai stresați, mai predispuși anxietății și depresiei, comparativ cu generațiile anterioare, conform The Economist.
2. Independență
Generația Z este, fără nicio îndoială, o generație independentă, care își dorește stabilitate financiară. Așa cum am precizat mai sus, spiritul antreprenorial este o caracteristică a acestei generații.
Un procent de 58% din tinerii generației Z își doresc să aibă propria afacere, în timp ce un procent de 14% și-au îndeplinit deja acest vis. Conform unui studiu realizat pe studenți și elevi, 61% din elevii intervievați ar prefera să fie antreprenori după finalizarea studiilor, în timp ce această dorință se regăsește la 43% dintre studenți. Motivația tinerilor de a-și lăsa amprenta asupra lumii și de a influența viitoarele generații este din ce în ce mai întâlnită în rândul generației Z.
➤ Fact: Căutările pe internet ale Generației Z încep cu „How to...” (63%), „Best...” (56%) și „Cheap...” (46%). În clasament se află și cuvintele „Top…” și „Affordable”.
3. Rezultate rapide
Accesul la informație, în orice zi și la orice oră, este unul din motivele pentru care generația Z își pierde răbdarea într-un timp foarte scurt. Rapiditatea cu care tehnologia se reinventează îi face pe tineri să-și dorească rezultate la fel de rapide, fie că e vorba de a avansa pe un post la locul de muncă sau de a acumula informații noi.
Materialele de pregătire devin din ce în ce mai scurte, apar tot mai multe tutoriale video care sunt mult mai explicite și mai ușor de urmărit, iar tinerii își doresc să învețe din mers, prin practică, nu prin teorie. Aceștia sunt mult mai deschiși la risc și își asumă greșelile făcute. Expresia „learning by doing” este preferată de către tineri, care aplică, atât în timpul facultății cât și în timpul liceului, la internshipuri în companii. Un studiu realizat pe 4769 de studenți și elevi a identificat principalele așteptări ale acestora într-un internship:
Posibilitatea de a avansa într-o companie este un element căutat de mulți tineri care îți doresc sa urce pe treptele ierarhice la locul de muncă. Aceștia sunt în căutare de oportunități de învățare și dezvoltare personală, în același timp căutând să se identifice cu valorile locului de muncă. Conform 2019 Yello Recruiting Study, tinerii din generația Z nu doresc să își păstreze locul de muncă actual mai mult de 3 ani, doar unul din 4 spunând că planifică să rămână 5 sau mai mult de 5 ani la același job.
De ce preferă generația Z să schimbe des locul de muncă?
- Consideră că nu se mai dezvoltă pe plan profesional la locul de muncă actual;
- Compania nu se aliniază cu valorile personale;
- Nu se mai simt inspirați personal și profesional;
- Vor să învețe ceva nou.
4. Transformarea pasiunii într-un job
Dorința de a câștiga bani dintr-o pasiune este des întâlnită și ușor de realizat în perioada generației Z. Deși generația Y (Millennials) avea aceeași dorință, tehnologia nu era la un nivel atât de avansat, astfel că mulți aveau nevoie de un job full-time pentru a-și susține pasiunile. Vremurile s-au schimbat, au apărut rețelele de socializare, a crescut numărul de persoane care au acces la internet și astfel au crescut șansele oamenilor de a câștiga bani făcând ceea ce le place.
De exemplu, în urmă cu 20 de ani, un chitarist ar fi întâmpinat dificultăți în a împărtăși cu un număr mare de oameni pasiunea lui. Astăzi, același chitarist poate fi văzut și ascultat de întreaga lume, nefiind nevoie decât de acces la internet și o rețea de socializare. Mai mult, el poate câștiga bani în funcție de numărul de vizualizări ale videoclipurilor. De exemplu, pe platforma Youtube, un utilizator care are aproximativ 130.000 de abonați și un număr aproximativ 300.000 de vizualizări la un videoclip postat, poate câștiga în medie $8.000 pe lună. Aceste numere pot varia, ele fiind obținute pe o platformă online care calculeaza veniturile utilizatorilor platformei Youtube.
➤ Fact: Youtube-ul a apărut în anul 2005. Așadar, o mare parte din tinerii generației Z nu știu ce înseamnă industria muzicală fără această platformă.
Pe lângă toate ideile evidențiate, un alt aspect important al genereției Z este faptul că intră în stadiul de adulți cu mai puțină experiență de muncă față de generațiile anterioare. Un studiu arată că generația „Post-Millennials”, așa cum mai este cunoscută generația Z tinde să lucreze mai puțin față de generațiile precedente la aceeași vărstă (15-21 ani). Motivul? Putem lua în considerare numărul mare al elevilor din generația Z care se înscriu la facultate, dar și necesitatea prelungirii studiilor în numeroase domenii. De exemplu, ciclul de masterat a devenit obligatoriu pentru a putea primi un post în unele domenii. Așadar, penetrarea pieței muncii în cazul acestei generații poate fi decalată din aceste motive.
Generația Z este o generație cu aspirații înalte, care integrează tehnologia în viața cotidiană. Multe din nevoile acestei generații diferă față de cele precedente. Tinerii caută să regăsească valorile personale la locul de muncă și să identifice echilibrul perfect între viața personală și profesională. Faptul că această generație are nevoie de confirmare imediată și rezultate cât mai rapide, ne face să ne gândim cum va moșteni următoarea generație (Alpha) această caracteristică.
Surse:
https://www.pwc.com/gx/en/services/people-organisation/publications/workforce-of-the-future.html
http://workplaceintelligence.com/high-school-careers-study/
https://www.businessinsider.com/generation-z-teen-jobs-2018-5